سرخط خبرها

شگرد جدید معتادان برای درآوردن خرج مواد | معضل تازه‌ای برای اهالی شهرک مهرگان مشهد

  • کد خبر: ۱۸۱۳۱۳
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
شگرد جدید معتادان برای درآوردن خرج مواد | معضل تازه‌ای برای اهالی شهرک مهرگان مشهد
معتادان در حاشیه شهر برای درآوردن خرج خرید مواد مخدر لاستیک‌سوزی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز در حاشیه شهر مشهد این روز‌ها با اقدامی به نام لاستیک‌سوزی روبه‌رو هستیم. اقدامی که نه‌تنها محیط زیست شهر بلکه سلامتی و روان افراد را نشانه گرفته است. بازدید میدانی گزارشگر ما بر مبنای پیام‌های رسیده از سوی اهالی حاشیه شهربر این موضوع صحه می‌گذارد که سوزاندن لاستیک در حوالی بولوار عترت در شهرک مهرگان از سوی برخی معتادان، تنها به دلیل به دست آوردن سیم‌های داخل لاستیک‌هاست.

سیم‌هایی که شاید توان پاسخگویی چند وعده استعمال مواد را برایشان داشته باشد. پیامک‌های رسیده از سوی شهروندان به تحریریه صدای مردم حکایت از این موضوع دارد که در بسیاری از مناطق حاشیه شهر مشهد همچون جاده کلات، انتهای بولوار پنجتن و جاده گلبهار به سوزاندن لاستیک‌های فرسوده اقدام می‌کنند تا سیم مفتول‌های موجود در لاستیک‌ها یا برایشان درآمدزایی کند یا به مواد مخدر روزمره‌شان برای مصرف تبدیل شود.

شب تا صبح با بوی نامطبوع سوزاندن لاستیک

اما این بار برای پیگیری مشکل اهالی مهرگان و بوی بد لاستیک‌ها به آنجا می‌رویم تا از نزدیک موضوع را پیگیری کنیم. قلندری یکی از اهالی ساکن در شهرک مهرگان در گفتگو با گزارشگر ما می‌گوید: بوی نامطبوع کارخانه‌های ایزوگام یک مشکل همیشگی برای اهالی این شهرک بوده است. شب‌ها آن‌چنان بوی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها زیاد می‌شود که واقعا آزاردهنده است.

او بیان می‌کند: اخیرا آنچه بیشتر از همه از اهالی سلب آرامش کرده، بوی سوزاندن لاستیک است. اگر روند سوختن لاستیک‌ها تداوم داشته باشد بسیاری از اهالی این محله ناچار به مهاجرت به دیگر مناطق شهر می‌شوند.
این شهروند ادامه می‌دهد: محله مهرگان کیوسک تحویل زباله خشک ندارد و اگر شهرداری یک کیوسک تفکیک زباله در محله ایجاد کند، ساکنان لوازم مستعمل خود مثل لاستیک خودرو و چوب را جلو در خانه‌شان رها نمی‌کنند که معتادان آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

آغاز شب و شروع کار معتادان

رمضانی، یکی دیگر از شهروندان، توضیح می‌دهد: به محض تاریک شدن هوا، سوختن لاستیک‌ها هم شروع می‌شود و تا صبح ادامه دارد و اگر شبی جهت باد به سمت خانه‌ها باشد، باید پنجره و در‌ها را برای در امان ماندن از نفوذ بوی نامطبوع، بست. این بو شاید برای افراد جوان مشکلی نداشته باشد، اما برای ما که سن‌و‌سالی داریم بسیار سخت است و به خاطر دود هر هفته باید البسه و پرده‌ها را بشوییم.

سوزاندن چوب برای تولید زغال

چند نفری دیگر از اهالی منطقه به جمع ما می‌پیوندند، یکی دیگر از شهروندان ساکن در این محله بیان می‌کند: معتادان به غیر از لاستیک، چوب‌های مستعمل را هم می‌سوزانند تا زغال تولید کنند. برخی مواقع هم از این زغال‌ها در استعمال مواد مخدر استفاده می‌کنند.

به سمت محل سوزاندن ضایعات روبه‌روی خیابان عترت ۹ می‌رویم. هنوز آثار سوخته شدن ضایعات روی زمین مشخص است. زمین بزرگ سوزاندنی‌ها نقطه‌به‌نقطه دارای لکه سیاه کوچک و بزرگ است. محل سوختن ضایعات کاملا واضح است. پشت مخزن آب در این خیابان به انبار احتکار لاستیک‌های ضایعاتی تبدیل شده است. هنوز بوی نامطبوع و آزاردهنده سوزاندن لاستیک‌ها در هوا استشمام می‌شود و این روایت، تصویرسازی چند ساعت حضور ما در این محله است.

لاستیک‌سوزی برای خرج اعتیاد!

قانون چه می‌گوید؟

کارشناسان بهداشتی و پزشکان می‌گویند فردی که لاستیک را آتش می‌زند بیش از سایران در معرض آلاینده‌هاست. بعد از فرد خاطی کودکان و افراد سالمند بیشتر در معرض آسیب هستند. تمام موادی که حاصل از دود سوزاندن این‌گونه ضایعات استنشاق می‌شود در مخاط ریه سبب انجام فعل و انفعالاتی می‌شود که در درازمدت منجر به بروز سلول‌های سرطانی در بدن خواهد شد. پسماندسوزی طبق «قانون مدیریت پسماند» و «قانون هوای پاک» ممنوع است.

براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک؛ «انباشت پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماند‌های خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین‌شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.»

فرهنگ‌سازی برای ساعت جمع‌آوری زباله از در منزل

برای پیگیری حل این معضل ابتدا به سراغ شهردار منطقه ۳ مشهد می‌رویم. سید علی حسینی با بیان اینکه نقاطی که معتادان در این منطقه لاستیک‌سوزی می‌کنند در محدوده شهری قرار ندارد، توضیح می‌دهد: سامان‌دهی و رفع این موضوع به اداره محیط زیست مشهد مرتبط است.

او اضافه می‌کند: جمع‌آوری زباله در شهرک مهرگان از در منازل صورت می‌گیرد و شهروندان موظف هستند که طبق ساعت اعلامی به آن‌ها که در هر محدوده‌ای متفاوت است، زباله‌ها را در همان ساعت جلو در منازل بگذارند تا خودرو شهرداری زباله‌ها را جمع‌آوری کند.

حسینی می‌افزاید: مخازن گالوانیزه در محلات برای جمع‌آوری زباله‌های سر‌جاروی پاکبانان است و شهروندان نباید زباله‌هایشان را در آن مخازن بریزند.

اقدام اداره محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست مشهد هم در‌این‌باره می‌گوید: لاستیک‌سوزی از سوی معتادان در اغلب مناطق حاشیه شهر رخ می‌دهد و، چون خودشان می‌دانند که اقدام مجرمانه‌ای انجام می‌دهند، سرشب لاستیک‌ها را آتش می‌زنند و عمدتا محل را ترک و چند ساعت بعد برای برداشتن سیم‌ها مراجعه می‌کنند. هادی موسی پور بیان می‌دارد: این افراد با مشاهده همکاران ما، نسبت به خاموش کردن آتش اقدام می‌کنند. وجود این معضل تنها مربوط به انتهای شب نمی‌شود، در روز هم این لاستیک‌سوزی وجود دارد.

پنجشنبه‌ها؛ روز جمع‌آوری پسماند محله

اما مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد درباره ایجاد ایستگاه تفکیک زباله و پسماند در محله می‌گوید: خودرو‌های جمع‌آوری پسماند خشک روز‌های پنجشنبه هر هفته برای جمع‌آوری پسماند‌های خشک قابل بازیافت شهروندان شهرک مهرگان مراجعه می‌کنند.

حامد حبیبی بیان می‌کند: بهترین و ساده‌ترین شیوه همکاری با سازمان مپ نیز نصب نرم‌افزار‌های جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک است که در حال حاضر شش نرم‌افزار (اکو، بهروب، بازیست، نونا، پارو، کارو) در سطح شهر مشهد فعالیت دارند. برای نصب، تنها کافی است کلمه «هوشمند» به فارسی به سامانه پیامکی سازمان مدیریت پسماند ۳۰۰۰۸۲۲۸ ارسال تا لینک نرم‌افزار‌ها ارسال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->